Resumé: AI isn’t magic, it is your new tool.

Here’s the full opinion piece, in Swedish:

AI är inte magi, det är ditt nya verktyg

”Det är du som ansvarar för resultatet i AI-världen. Det är du som behöver reflektera över vad resultatet representerar”, skriver Annika Bäckström på Oh My i en krönika.

”Att titta på folks AI-genererade bilder och texter är lika tråkigt som att höra vad folk drömde inatt”, sa någon. När du läser denna text är du antagligen redan less på AI. Du är less på händer med för många fingrar och skeva bokstäver. När jag läser de återkommande texterna om AI i svensk media kan jag inte låta bli att känna att många missar poängen.

David Holz, grundare av tjänsten Midjourney, berättar att hans dröm är att Midjourney ska vara en förlängning av dina tankar, det vill säga ett verktyg. 

Jag är designer, illustratör och ibland till och med fotograf. I hela mitt liv har jag skapat med de verktyg jag har fått tag på. Jag är också teknikintresserad och nyfiken och kanske är det därför jag har omfamnat bildsyntesen. Jag väljer att, liksom David, se dessa AI-innovationer som verktyg och inte magi eller varelser med eget medvetande. Då tror jag att vi hamnar närmre ett realistiskt och användbart scenario.

Ett verktyg är något du som användare styr. Resultatet påverkas av din egen historia, kunskap, och kultur. Min lösning på ett problem är troligtvis en annan lösning än din. 

Ett verktyg är inte heller universellt. Det kan, och ska, inte användas till allt. Som de flesta vet vinner saxen över påsen, men förlorar mot stenen. Det gäller att hitta rätt verktyg för rätt situation. 

Det är också du som ansvarar för resultatet i AI-världen. Det är du som behöver reflektera över vad detta resultat representerar. Som om det var du som valt vartenda ord, gjort vartenda penseldrag, valt utsnitt i bilden eller justerat färgerna.

Ett verktyg är inte heller universellt. Det kan, och ska, inte användas till allt. Som de flesta vet vinner saxen över påsen, men förlorar mot stenen. Det gäller att hitta rätt verktyg för rätt situation

Vad dessa verktyg är bäst för i dag är att hjälpa oss vara kreativa, utmana våra tankar eller ge oss ett påstående som vi kan reagera på. Insikten om att ”det där var inte alls det jag ville ha” kan vara lika användbart i en process som det motsatta. 

Det är inget nytt att teknisk utveckling förändrar vilka jobb som finns. Fotografin gjorde det svårare för porträttmålare men det skapades jobb i mörkrummet, i och med digitalkamerans intåg förändrades även detta. Verktygen vi använder effektiviseras och sättet vi jobbar på gör det också.

Midjourney har på dryga halvåret fått över 9 miljoner användare. För att vara ett nystartat företag inom tech har de en ovanlig åldersfördelning bland sina användare: det är fler över 40 år än under 18. En möjlig teori till varför det blivit så är att det krävs en viss nivå på språket för att få till riktigt bra bilder. Har du koll på begrepp inom konst, arkitektur och fotografi så kan du också specificera dina bilder bättre. 

Att ge en bra brief eller instruktion kallas för prompt crafting. I en framtid där AI är vårt verktyg kommer det vara en viktig kunskap. Något för lärarna i våra skolor att ta tag i redan nu. Prompt crafting kommer att vara viktigare för våra ungdomar i framtiden än exempelvis träslöjd. 

Vi är nu i en fas av fascination. Det är som att öppna en låda av utklädningskläder och skatter och det spelar inte så stor roll om kläderna passar för det är kul. Det är spännande! 

När fascinationen har lagt sig kommer AI-tjänsterna i reklam- och marknadsföringsvärlden utvecklas till verktyg som blir en naturlig del av vårt arbete och våra leveranser. Redan nu kan du fixa en för tight beskuren bild med DALL·E 2s outpainting, sammanfatta och få förslag på en CTA utifrån en stor massa text med ChatGPT.

I AI-världen bubblar det. Varje vecka kommer nya produkter som ska förbättra och förenkla vårt arbete. Vad sägs om en tjänst som skapar den perfekta keynoten på några minuter? Eller en syntetisk orkester som tonsätter din sång? En assistent som hjälper dig som team lead att formulera och följa upp mål? Eller varför inte en tjänst som analyserar och gör en profil av en potentiell kund, och ger förslag på hur mycket emojis du ska använda för att få till ett bra sälj?

Dessa tjänster finns redan, och nästa vecka kommer det med all säkerhet fler. Det är varken fusk eller magi. Det är vårt nya arbetssätt. Som John McCarthy sa en gång: ”As soon as it works, no one calls it AI any more.”

Annika Bäckström, Oh My